Jelikož jsem především lektorkou Hatha jógy, ráda bych Vás seznámila s filozofií jógy, ze které tento styl vychází. Jóga totiž není jen o asánách, které vypadají dobře na fotkách, ale je to ucelený program 8 stupňů a každý stupeň má svůj význam. Pojďme se tedy na to společně podívat.
Nejprve bych ráda zmínila, co vůbec slovo jóga znamená. V sanskrtu je její doslovný překlad spojení – svazek a kázeň. Původ má ve starověké Indii, kde se vyvinula jako duchovní a filozofická praxe. Nepleťte si to ovšem s náboženstvím. Některé druhy jógy mají sice náboženský nádech, ale náboženství to rozhodně není. Duchovní praxe je zde myšlena spíše jako duševno, jehož základem je trénovaní mysli. Trénování mysli si zase můžeme představit jako nějakou systematickou kontrolu naší vlastní mysli, emocí i negativních či pozitivních myšlenek, které do naší mysli pronikají.
Vraťmě se ale k Hatha józe. Tento styl vychází z takzvané Rádžajógy, také často nazývané Aštanga jóga, a jak jsem již zmiňovala, rozdělujeme ji do 8 stupňů.
- Jáma
- Nijáma
- Ásana
- Pránájáma
- Prátjáhára
- Dhárana
- Dhjána
- Samádhi
Zakladatelem je mudrc Patanjali, který vše shrnul do takzvaných jóga súter. Jóga súter je 196 s není to úplně oddechové čtení na večer. Pamatuju si, že jsem ze začátku vůbec nechápala, co tím chtěl říct, ale když jsme si je pak jednotlivě rozebírali v lektorském kurzu, začalo mi to dávat smysl. Celá sbírka je rozdělena do 4 kapitol a jednoduše řečeno je v nich popsána teorie i praxe celé jógy.
A co jednotlivé stupně znamenají?
Jáma = SEBEOVLÁDÁNÍ ANEB JAK SE CHOVAT K OSTATNÍM
Jámu si můžeme jednoduše přeložit jako mezilidské vztahy, to znamená, že nám dává jakási doporučení, jak bychom se ideálně měli chovat ke svému okolí
Těmito doporučeními jsou:
- AHIMSA = Nenásilí. Neubližovat a nezraňovat činy ani slovy. Měli bychom si uvědomovat, že když něco druhým řikáme, může je to zranit. Stejně je tomu tak i s činy.
- SATJA = Pravda a upřímnost. A to jak v řeči, činech tak i myšlenkách.
- ASTÉJA = Nekradení. Schopnost odolat touze po tom, co nám nepatří. Nemusí být za každou cenu myšleno materiálně, ale například i nekradení nápadů, myšlenek, názorů.
- BRAHMAČÁRJA = Pokora a sebekázeň. Můžeme si také představit jako cestu, jak dospět k absolutní realitě.
- APARIGRAHA = Nehromadění. Ve smyslu nebýt lakomý a chamtivý. Umět přijmout a mít jen to, co skutečně potřebujeme.
Nijáma = KÁZEŇ A DISCIPLÍNA ANEB JAK SE CHOVAT K SOBĚ
Nijama nám ukazuje doporučení, jak se chovat k sobě samým
Těchto doporučení je 5, stejně jako v Jáma:
- SAUČA = Čistota vnější i vnitřní. Můžeme si také představit jako přirozenost a ryzost v přístupu k životu.
- SANTÓŠA = Spokojenost. Ať už s tím, co máme, ale i nemáme.
- TAPAS = Sebekázeň a sebeovládání. Pravidelné procvičování praxe, která podporuje náš vývoj a vede nás k transformaci.
- SVADHJÁJA = Vzdělávání. Studium sebe sama, ale i textů, ze kterých učení vychází. Také si Svadhjáju můžeme představit jako rozvoj důvěry, který získáváme na základě zažitých vědomostí.
- ÍŠVARPRÁNIDHÁNA = Oddanost a víra. Odevzdání se principu života neboli reality. Nejsme všemocní ani všeznalí, musíme se přijmout takoví, jací jsme, přijmout svá omezení a zároveň nelpět na tom, co jsme dokázali.
Ásana = POZICE NEBOLI FYZICKÁ CVIČENÍ
- “Ásana je pevná a současně uvolněná pozice našeho těla, ve které dokážeme setrvat po delší dobu a prodýchat ji”
- Základní polohou jógy je sed
- Ásany protahují, posilují tělo a zklidňují mysl
- Díky pozicím zaměstnáváme i mysl ke koncentraci a soustředěnosti
- Učíme se vnímat své tělo, je to tedy určitá forma sebepoznávání
- Stimulujeme vnitřní orgány i žlázy, což obecně přispívá ke správnému fungování celého organismu
Pránájáma = ANEB VĚDOMÁ PRÁCE S DECHEM A ENERGIÍ
- “Bez jídla a tekutin tělo může vydržet i několik dní, bez dechu jen pár minut”
- Práce s životní energií neboli pránou pomocí ovládání dechu
Prátjáhára = ODPOUTÁNÍ SE OD VNĚJŠÍCH VLIVŮ A SMYSLŮ
- “Snažíme se přestat vnímat okolní svět a užít si ten svůj, vnitřní”
- Odpoutáváme naše smysly od vnějšího prostředí a zaměříme se na svůj vnitřní pocit. To můžeme v praxi použít tak, že se odpoutáme od telefonů nebo od vnějších vlivů, například nevnímáme okolní pachy apod.
Dhárana = KONCENTRACE NEBOLI ZAČÁTEK MEDITACE
- “Spojíme naši mysl s jedním předmětem či místem”
- Spojení mysli s jedním předmětem nebo i místem je trénink koncentrace mysle.
- Naše mysl má tendence neustále odbíhat a přemýšlet nad mnoha věcmi a naším úkolem je pokaždé ji přivést zpět k jednomu objektu
Dhjána = MEDITACE
- “Plynulá a nepřerušovaná”
- Plynulé a nepřerušované spojení meditujícího s objektem
- Stačí začít krátkými úseky, které se časem prodlouží
Samádhi = VRCHOLNÝ STAV JÓGY
- “Uvolněná a vyrovnaná mysl”
- Také nazýváno jako osvícení neboli NIRVANA, zkrátka vyvrcholení meditace
Filozofie jógy je téma na desítky možná stovky stran. Proto pro dnešek tuto cestu ukončíme zde a někdy v budoucnu v dalších článcích se dozvíte o filozofii více. Je to velice zajímavé téma a za mě je škoda, že se více do povědomí dostává pouze fyzické cvičení neboli ásany, dech a meditace, ale teorie je opomíjena. I když mnoho lektorů i studií se snaží s filozofií jógy své klienty seznamovat pomocí nejen veřejných lekcí, ale i různých workshopů a v poslední době i tak oblíbených retreatů. Člověk se musí jen více zajímat a třeba i hledat.
Pokud vás toto téma zaujalo, budu moc ráda za jakoukoliv reakci. Připravuji k celé filozofii jógy příspěvky na instagramu a články zde na blogu. A mám i další plány, ale ty ještě nechci prozrazovat, snad časem.